Transcendence of interpersonal relationships and school practices

Authors

  • Andersson Kreisberger Ortiz Docente, Universidad CESMAG
  • Alisson Ivania Acosta Coral Licenciada en Educación Física, Universidad CESMAG
  • Shanney Karime Montenegro Egas Licenciada en Educación Física, Universidad CESMAG
  • Juan Sebastián Cabrera Cabrera Licenciado en Educación Física, Universidad CESMAG.

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.inst.tiempnuevos21.12262805

Keywords:

educational environment; communication; social conflict; role of the teacher; interpersonal relations.

Abstract

Interpersonal relationships are an important foundation of the coexistence of children and young people, since they reflect on their experiences within the school context. This article gives an account of the documentary review, whose search objective was to identify the studies that took into account the interpersonal relationships in the school practices of children and young people in order to know the different methodologies developed, information collection techniques and various intervention strategies that have been carried out, intending to understand the results obtained and what the importance of interpersonal relationships and school practices in the educational field means.

Thus, the documentary review was based on digital databases such as Google Scholar, Redalyc, Doaj, Scielo and Dialnet, based on keywords such as: interpersonal relationships, school context, communication, coexistence and school violence. In addition, publications of research products generated from academic processes at the doctoral and master’s levels, between 2010 and 2021, were taken into account.

Regarding the results, it is important to mention the four axes that allowed interpersonal relationships to be addressed in a transcendental way: school practices, the school climate, violence and coexistence.

Finally, the school context is a vital agent in the construction of good interpersonal relationships, because through the tools and strategies of teachers, the construction of propitious bases for coexistence between schoolchildren and the practice of values and attitudes in others in social environments is allowed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bravo Gallegos, J. S. (2015). Las prácticas pedagógicas que realizan los Asistentes de la Educación, durante los recreos en los patios de escuelas públicas básicas de Valparaíso, y su relevancia en la gestión de la convivencia. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona].

Claro T., J. S. (2013). Calidad en educación y clima escolar: apuntes generales. Revista Estudios Pedagógicos, 39(1), 347-359. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052013000100020

Córdoba Alcaide, F., Del Rey, R., Casas Bolaños, J. A. y Ortega Ruiz, R. (2016). Valoración del alumnado de primaria sobre convivencia escolar: El valor de la red de iguales. Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 15(2), 78-89.

Esteban Luis, R., Fernández Bustos, J. G., Díaz Suárez, A. y Contreras Jordán, O. R. (2012). Las conductas que alteran la convivencia en las clases de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12 (47), 459-472. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista47/artconductas291.htm

Estrada, M. A. (2016). La escuela y las nuevas formas de convivencia. Revista Humanidades, 6(1), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5523897

Fernández Villanueva, C., Revilla Castro, J. C., Domínguez Bilbao, R., Ferreira Salles, L. M. y De Paula e Silva, J. M. (2011). Representaciones imaginarias de la interacción y violencia en la escuela. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 11(3), 51-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53721277003

Gairín Sallán, J. y Barrera Corominas, A. (Coord.). (2014). La convivencia en los centros educativos de educación básica en Iberoamérica. Red de Apoyo a la Gestión Educativa [Red AGE]. https://www.uv.mx/pozarica/pedagogia/fles/2015/04/RedAGE_2014.pdf

Gallegos, M., León, A., Reyes, M., y Vázquez, M. (2013). Las prácticas escolares son estrategias de aprendizaje relevantes para la práctica docente. https://dugidoc.udg.edu/bitstream/handle/10256/8280/102.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández López, C. A., Araiza Delgado, I. Y., Jiménez Álvarez, T. y Vega Cueto, M. (2016). La relación entre el desempeño académico y la práctica de la tolerancia, responsabilidad y solidaridad de las estudiantes de la escuela normal rural “Ricardo Flores Magón”. Revista Ra Ximahi, 12(6), 241-257. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933121

Hernández López, Y. A., Jaramillo Ocampo, D. A., Orozco Vallejo, M. (2020). La convivencia desde los imaginarios sociales: Encuentros mediados por la complicidad y la amistad. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7336226

Hernández Oruña, L., Herrera Reyes, M. E. y Pérez Herrera, Y. (2014). Los juegos tradicionales en el desarrollo de las relaciones interpersonales de los alumnos con trastornos de la conducta. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 9(1), 76-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6173925

López, V., Bilbao, M. A., Ascorra, P., Moya Diez, I. y Morales, M. (2014). Escala de Clima Escolar: Adaptación al español y validación en estudiantes chilenos. Universitas Psychologica, 13(3), 1111-1122. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v13n3/v13n3a25.pdf

Montaño Timaná, E. A. (2020). El conflicto escolar: una oportunidad para construir relaciones de convivencia con estudiantes de básica primaria. Revista Scientifc, 5(16), 62-81.

https://doi.org/10.29394/Scientifc.issn.2542-2987.2020.5.16.3.62-81

Moreno Santafé, R. (2017). Estrategias de intervención ante la violencia verbal, en estudiantes adolescentes del estado Mérida – Venezuela. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(31), 43-53. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243152008003

Ochoa Cervantes, A. y Diez Martínez, E. (2013). El reglamento escolar como eje de análisis de la convivencia en la escuela. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 667-684. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/FC4zLcsk9y6WQL86XQHPqLf/?lang=es

Ovejero Bernal, A. y Rodríguez Díaz, F. J. (Coord.). (2005). La convivencia sin violencia. Editorial MAD. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=709834

Peña-Figueroa, P. P., Sánchez-Prada, J., Ramírez-Sánchez, J. y Menjura-Escobar, M. I. (2017). La convivencia en la escuela. Entre el deber ser y la realidad. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(1), 129-152. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134152136007

Peña Guzmán, S. M. (2018). La Participación Ciudadana como vía para abordar la acción transformadora de la Escuela Primaria. Revista Scientifc, 3(8), 197-217. https://doi.org/10.29394/Scientifc.issn.25422987.2018.3.8.10.197-217

Tijmes, C. (2012). Violencia y clima escolar en establecimientos educacionales en contextos de alta vulnerabilidad social de Santiago de Chile. Psykhe, 21(2), 105-117.

https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-2228201200 0200009

Urbina Hurtado, C., López Leiva, V. y Cárdenas Villalobos, J. P. (2018). El uso de sociogramas en la escuela para la mejora de la convivencia: un estudio en escuelas chilenas. Perfles educativos, 40(160), 83-100. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000200083

Valadez Figueroa, I., (2008). Violencia escolar: Maltrato entre iguales en escuelas secundarias de la Zona Metropolitana de Guadalajara: Informe de estudio. Universidad de Guadalajara. http://cvsp.cucs.udg.mx/drupal6/documentos/violencia_escolar_libro.pdf

Valdés Morales, R. A., López Leiva, V. A. y Jiménez Vargas, F. A. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y la convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.2

Villalobos, C., Peña, J., Aguirre, E. y Guerrero, M. (2017). Liderazgo escolar y conflictos socioeducativos. Un estudio exploratorio en liceos públicos chilenos. Calidad en la educación, 47.

https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-4565201700 0200081

Zayas Pérez, F. y Rodríguez Arroyo, A. T. (2010). Educación y educación escolar. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10(1), 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713068014

Downloads

Published

2021-12-17

Issue

Section

Artículos