Implementation of Traditional Games to Strengthen Sustained Attention
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.inst.tiempnuevos23.12283005Abstract
This article aims to provide relevant information on strengthening sustained attention processes in children aged 5 to 10 years at Gimnasio Life in the Tamasagra neighborhood (Pasto, Colombia) through the use of traditional games. The study encompasses three specific objectives: observing the process of sustained attention, implementing traditional games, and subsequently evaluating sustained attention in children. The methodology that was employed follows a social critical paradigm with a qualitative approach and an action research method. Data collection instruments included an observation script, problem tree, Brief Test of Attention (BTA), photographs, and checklists.
The primary research findings revealed that the implementation of traditional games, such as spinning tops, marbles, and the spinning top game, involves the collective participation of individuals engaged in these activities. This collective engagement proves to be of great assistance in strengthening sustained attention. The interactive and dynamic peer interactions generate interest among children, thus, facilitating their ability to remain focused for an extended period of time.
Downloads
References
Bautista, J. (2013). El desarrollo de la noción de número en los niños. Perspectivas en primera infancia, 1(1). https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PET/article/view/145/145
Bolívar-Chávez, O., Fernández-Ferrín, C., Palma-García, Y., & Mendieta-Torres, Y. (2019). La música como estrategia pedagógica. Polo del Conocimiento. Revista Científico-académica Multidisciplinaria, 4(8), 242-249. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1059/html
Carrascal, L., & Ordoñez, D. (2020). Factores que influyen en la falta de atención que presentan los niños de 2°A de la Institución Educativa Escuela Normal Superior Ocaña Sede El Llano, y que afectan el proceso de enseñanza-aprendizaje [Tesis de pregrado, Institución Educativa Escuela Normal Superior]. Archivo digital. http://www.enso.edu.co/biblionline/archivos/3275.pdf
Flores, E. (2016). Proceso de la atención y su implicación en el proceso de aprendizaje. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(3), 187-199. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6650939
Fuentealba, C., Trigueros, M., Sánchez, G., & Badillo, E. (2022). Los mecanismos de asimilación y acomodación en la tematización de un Esquema de derivada. AIEM: Avances de Investigación en Educación Matemática, (21), 23-44.
https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/136860/document%20%2814%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García Márquez, E., & Alarcón Adalid, M. (2011). Influencia del juego infantil en el desarrollo y aprendizaje del niño y la niña. EFDeportes, 15(153). https://efdeportes.com/efd153/influencia-del-juego-infantil-en-el-desarrollo.htm
Londoño, L. (2009). La atención: un proceso psicológico básico. Pensando Psicología, 5(8), 91-100. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/150730/555786.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La%20atenci%C3%B3n%20sostenida%3A%20es%20la,por%20un%20tiempo%20mucho%20mayor
Lloréns, I. (2008). La atención y el proceso de aprendizaje. Innovación y Experiencias Educativas, (12), 1-8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_12/INMA_LLORENS_1.pdf
Museo Taminango. (s.f.). Cartilla Zumbambicos, Cuspes y Canicas del Museo Taminango. https://museotaminango.com/wp-content/uploads/2021/01/Seccion-02-000-Cartilla-Canicas-cuspes.pdf
Plazas, E. (2006). B. F. Skinner: la búsqueda de orden en la conducta voluntaria. Universitas Psychologica, 5(2), 371-384. https://www.redalyc.org/pdf/647/64750213.pdf
Rivera, N., Pinilla, C., Quezada, S., & Santana, P. (2016). Atención selectiva, atención sostenida, inhibición y flexibilidad cognitiva en niñas y adolescentes de 12 a 14 años con TDAH predominio de falta de atención [Trabajo de pregrado, Universidad Católica De La Santísima Concepción]. Archivo digital. http://repositoriodigital.ucsc.cl/bitstream/handle/25022009/1161/Nicole%20Cid%20Rivera.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La%20atenci%C3%B3n%20sostenida%20es%20el,extensos%20(Garc%C3%ADa%20y%20L%C3%B3pez%20citado
ss